3 TIPY, JAK PŘEŽÍT HORKÝ LÉTO VE ZDRAVÍ

12.8. 2018Tomáš Stankovský1230x0

Posledních 14 dní je venku obrovský vedro, proto jsem sepsal pár tipů, který ti pomůžou tohle období zvládnout v klidu, ale hlavně ve zdraví. Vsadim se, že tu najdeš pár věcí, o kterých uslyšíš prvně. Třeba že tě teplý jídlo může zchladit a studený pití zahřát. Hustý co?  😮

Buď v klidu a ve stínu

Určitě tě nepřekvapí, že v horkym počasí je nejlepší se přímýmu sluníčku obloukem vyhnout. Je mi jasný, že tě možná baví chytat bronz, mě totiž taky, ale i když miluju teplý počasí, tohle už je moc. Je lepší se schovat někam k vodě do stínu, než se sluníčku napřímo vystavovat.

Když už na sluníčko potřebuješ, hlavně se pořádně namaž. Používej kvalitní opalovací krémy nebo oleje, který ochrání tvojí kůži před spálením. Je důležitý myslet i na hlavu! Hodně rychle si jí můžeš spálit a přehřát, což ti léto moc nezpříjemní. Takže radši neriskuj a dej na hlavu nějakou čepici, fešnej klobouk nebo klidně starej šátek po babičce. Hlavně aby byla zakrytá.

Poslední obecnej tip se týká fyzický aktivity. V tomhle počasí opravdu neni potřeba svoje tělo ještě zatěžovat náročnou fyzickou aktivitou, proto se věnuj radši pohodovějším činnostem, jako je plavání, procházka v lese nebo lehký domácí cvičení ve formě jógy apod. Pokud seš Fitnessák, asi zapláčeš, ale je to pro tvoje zdraví. 😉

Jez míň a chytře

Další podstatnou záležitostí je přizpůsobit počasí i svoje stravování. Hodně jednoduše se dá říct, že je zdravý omezit tuky a potraviny, který mají přirozeně slanou, kyselou anebo pálivou chuť, protože tyhle potraviny většinou podporují metabolismus a mají na organismus zahřívající efekt. Což teď fakt nechceš.

Naopak je vhodný do jídelníčku zařadit víc lehčích potravin se sladkou, hořkou a svíravou chutí. Co si pod tím představit?

V létě je ideální čas pro zařazení co nejvíc ovoce, zeleniny a dalších čerstvých potravin do svýho jídelníčku. Tyhle potraviny jsou sice pro tělo hůř stravitelný a většina z nich má na organismus ochlazující účinek, ale díky horku a dlouhýmu slunečnímu svitu je metabolismus přirozeně silnější, proto si to můžeš dovolit. I přesto klidně jez vařený jídla, jen si vybírej potraviny, který tě osvěží i po uvaření.

Sorry, ale grilovanej steak s hranolkama to neni. Takže který to jsou?

  • Většina listový zeleniny, saláty, cuketa, okurka, fenykl, brokolice, květák, dýně, mrkev, chřest, hrášek, zelený fazolky a všechny možný druhy klíčků. Pozor na rajčata, jsou kyselý a zahřívaj.
  • Předevšim sladký ovoce jako melouny, meruňky, broskve, hroznový víno, blumy, fíky, ale taky klasický i granátový jabko, hrušky, švestky a maliny.
  • Z obilnin je výborná bílá rejže, klasická pšenice i špalda, ječmen a kuskus.
  • Z ořechů vyzkoušej kokos, loupaný mandle nebo mlíka z nich. Nezapomeň ani na kokosovej, olivovej nebo slunečnicovej olej a přepuštěný máslo.
  • Z mléčných výrobků je dobrý kravský i kozí mlíko, smetana, čerstvý sejry a jogurty.
  • Luštěniny jsou v létě skvělý úplně všechny, můžeš jimi na chvíli kompletně nahradit maso.
  • Pokud jsi masožravec a nechceš se masa vzdát, upřednostni bílý kuřecí a krutí maso nebo třeba králíka. Jsou skvělý i sladkovodní ryby nebo krevety.
  • No a hlavně v létě nezapomínej na čerstvý bylinky, který pro tebe při ochlazování udělaj obrovskou práci. Top favority jsou máta, meduňka, koriandr, bazalka a kopr. Můžeš použít i jemný koření jako je kmín, coriandr, kurkuma, fenykl, skořice, šafrán a vanilka. Vyhýbej se pálivýmu koření jako je chilli, kajenskej pepř nebo sušenej zázvor.

Taky si uvědom, že díky teplu a slunečnímu svitu v létě nepotřebuješ z potravy přijímat tolik energie. Proto je důležitý jíst jenom, když máš opravdu hlad (ideálně 2-3x denně) a jíst menší porce lehkých osvěžujících jídel.

Například zeleninový polívky, jednoduchý zeleninový jídla s obilninou a luštěninou, různý druhy salátů smoothies a čerstvý ovoce.

Dodržuj pitnej režim

Že je potřeba hodně pít nemusím zdůrazňovat. Pij převážně vodu nebo bylinkový čaje. Skvělá je i kokosová voda, zeleninový a ovocný šťávy nebo indickej jogurtovej nápoj lassi.

Doporučuju ti přestat pít ledový drinky, ale i omezit kafe, čaj a hlavně alkohol. Ledovýma drinkama tělu akorát vytváříš šok, na kterej stejně zareaguje tím, že se začne zahřívat. Moc si tim teda nepomůžeš. Navíc k tomu ještě zbytečně oslabíš svůj metabolismus.

Pokud jde o kafe, čaje a alkohol, všechny tyhle nápoje stimulují organismus a alkohol k tomu ještě celkem slušně topí. Takže je to v létě dost kontraproduktivní. Každopádně i s tímhle se dá pohrát. Dej si například jasmínovej zelenej čaj, kafe s kardamomem a sójovým mlíkem nebo vinnej střik.

I tak platí všeho s mírou.

Měj se krásně a užívej léta.

Tomáš. 😉

Kreativec se srdcem dobrodruha, věčný optimista a idealista, který na sobě musí vše vyzkoušet a jde si svojí vlastní cestou...
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tvé osobní údaje použiji pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů